torstai 26. toukokuuta 2016

Firmoja johdetaan powerpointeilla!

Mä oon ihmetellyt tätä jatkuvaa powerpoint-kalvojen viilaamista yritysten johtoportaalle. En oikein ymmärrä asiaa.
Mulle kalvot on hyvä keino saada esityksissä sanoma paremmin perille. Pyrin aina kirjoittamaan mahdollisimman vähän tekstiä eaityskalvoihin ja kertomaan asiat kuvien kautta.
No tämä ei kuitenkaan ole kovin yleinen tapa käyttää powerpointia, vaan usein kalvot tehdään kuin dokumentti. Esityskalvoihin halutaan tuoda kaikki info, mitä ennen oltaisiin kirjoitettu dokumenttiin.
En tiedä joutuuko tämä siitä että johtajat eivät ehdi lukemaan dokumentteja nykymaailmassa, mutta ei näiden satojen sivujen kalvosettien lukeminenkaan voi nopeaa olla.
Ehkä lasten kuvakirja -tyyppinen ratkaisu sopisi, eli asia kerrotaan vähin sanoin ja kuvat auttavat ymmärtämään sanoman.
No vielä ihmeellisempää kuin tämä powerpointtien käyttö, on se kuinka paljon aikaa niiden tekemiseen käytetään. Jos ajatellaan vaikkapa 100 hengen työyhteisöä. Kalvojen valmisteluun osallistuu ehkä noin 20 henkeä ja jokainen käyttää keskimäärin 3 päivää työtä tähän. Näin laskien tuhlataan asiaan 60 työpäivää. Mitähän kaikkea oltaisiin voitu saada aikaan, jos nämä kalvot olisi valmistellut vaikkapa 3 hengen tiimi päivässä tai kahdessa. Ja kaikkien muiden panos olisi mennyt oikeisiin töihin???
Saatiinko tästä panostuksesta oikeasti niin paljon arvoa yritykselle että se kannattaa? Huvittavaa on myös se, että sama harjoitus tehdään vähintään kerran vuodessa, joskus useamminkin. Niin ja kyseisiä esityksiä ei suinkaan jaeta koko organisaatiolla (jolloin viesti leviäisi), vaan se pidetään pienen ryhmän sisällä.
En tiedä mikä olisi paras tapa viestiä asioista sekä ylös että alaspäin organisaatiossa, ehkä lisää keskustelua ja vähemmän dokumentteja? Tai voisiko asioita kerätä yhteiseen paikkaan, missä tietoa välittyy? Sosiaalinen media firman sisällä voisi myös toimia.
No saapa nähdä mikä on tulevaisuuden trendi, kun powerpointista aika jättää 😆

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti