tiistai 5. huhtikuuta 2016

Projekti, hanke, ohjelma, mikä???

Olen taas tänään jutellut niin monesta asiasta ja monen ihmisen kanssa että mieleen muistui määritelmien tärkeys.
Mä tiedän että on maailman tylsintä kirjoittaa määritelmiä sanastoon, mutta yleensä se auttaa kun kaikki puhuvat samasta asiasta samalla termillä.
Hyvä esimerkki on projekti. Mulle projekti on sellainen aktiviteetti millä on alku ja loppu, se suunnitellaan etukäteen ja siitä tulee lopputuloksena ulos joku juttu. Hanke-termiä en käytä.
Ohjelma on laajempi asia ja se käsittää useita projekteja ja mahdollisesti muitakin aktiviteetteja, kuten linjaorganisaation työtä.
Joku muu voi käyttää näitä termejä toisin, mutta mulla näin.

Nyt kun saan pohtia ja suunnitella taas erilaisia juttuja on hyvä olla selkeä jutuissani. Välillä nimittäin huomaan että jutellaan ensin pitkään ja sitten huomataankin että puhutaan aivan eri asioista.

No tärkein asia on kuitenkin valita oikeat ihmiset lähipiiriin!!!
Me voidaan tehdä vaikka mitä ja saadaan aikaan isojakin muutoksia jos vaan onnistun ihmisten valinnassa ja annan näille selkeät vastuut.

Onneks mulla on aika hyvät tuotosarvet kun etsin ihmisiä tiettyihin rooleihin ja hyvin usein mun eka fiilis on see oikea. Tosin olen oppinut että joskus kannattaa antaa toinen mahdollisuus vaikka jostain tyypistä en heti ekana niin tykkäisikään.

Ja mulla on sairaan tarkka hajuaisti, enkä voi sietää liian voimakkaita hajuja 😉

Niin ja hyvä esimerkki projektista on loman suunnittelu: tehdään budjetti ja aikataulu, varataan lennot, majoitukset, kuljetukset, ym. Suoritetaan loma, eli vaikka lasketellaan Alpeilla. Lopuksi tullaan kotiin ja raportoidaan lomasta työkavereille. Projektin tuotos on levännyt olo, parempi fiilis ja kasoittain kuvia. Niin ja projektitiimi on paras mahdollinen, siis meidän perhe 💙


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti