sunnuntai 12. tammikuuta 2020

Miksi firmat ei pääse alkuun data-asioissa...

Ihanaa kun pääsee kuntoilemaan hyvän työviikon jälkeen! Mä aina saan ajatukset ojennukseen lenkillä tai kuntosalilla.

Tässä taas viikon pähkäilin eri firmojen tilannetta digi tai data aiheessa. Voin oikeestaan jakaa haasteen kahteen kategoriaan: ei tiedetä mitä pitäis tehdä (fokus tai strategia puuttuu), tai strategia on olemassa hyvin laajana eikä päästä oikein liikkeelle.

Ensimmäiseen on sinänsä helppo ratkaisu tehdä pieni harjoitus ja etsiä use case tai pari, missä voidaan luoda arvoa ja samalla määritellämäärit kuvassa tavoitetilaa.

Toinen on hiukan kinkkisempi, sillä yleensä tässä kohtaa asialle on jo monta hakukasta omistajaa eri puolilla organisaatiota. Tässä tapauksessa lähtisin pienellä tiimillä liikkeelle, missä on edustus firman IT ja bisnes-puolilta, mutta lisäksi yksi arkkitehti/kehittäjä, joka saa ensimmäisiä ratkaisuja tehtyä nopeasti. Yksi veturi, joka jaksaa markkinoida, viestiä, poliitikoida, etsiä rahoitusta ja puskea eteenpäin vaikka esteitä tulee eteen (tää on ollut mun heiniä 😂). Näillä neljällä päästään jo alkuun ja riippuu sit firman koosta otetaanko tässä alussa joku sparraamaan ideoita konsepteiksi, tai tarvitaanko jo nyt koulutukselle/kulttuurin muutokselle oma vastuullinen.
Kaikkea voi skaalata ylös tai alas...

Miksi me Fortumilla onnistuttiin, oli mun sinnikkyys, Matti Nurmen osaaminen IT ja rahoitus-kuvioissa, sekä Matti Turunen konseptoimassa ideoita ja BitFactorilta Heikki Mikkonen arkkitehtina ja ratkaisujen tekijänä. Tämän lisäksi Markus Frilund Sofigatelta auttoi kovasti konseptien luomisessa. Näin päästiin liikkeelle ja siitä tietty laajentamaan tekemistä.

Kyllä tää kuntoilu vaan parantaa mun aivoja jäsentelemään ajatuksia 😂


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti