lauantai 15. lokakuuta 2022

Johtaminen ja tunteet

Viime vuosina on paljon puhuttu tunnejohtamisesta. Olen pohtinut mitä se tarkoittaa... Pitäisikö johtajan pyrkiä johtamaan tunteita mitä ihmiset tuntevat, vai pitäisikö pyrkiä johtamaan omia tunteita?

No luin hyvän artikkelin Harvard Business Reviewsta ja sain ainakin hyviä vinkkejä aiheesta "emotional intelligence" olisikohan suomeksi tunneäly.

Artikkelissa oli tutkittu johtajan tunneälyä suhteessa organisaation tulokseen ja sieltä löytyi selvä yhteys. Tunneäly määriteltiin viiden osa-alueen kautta: self-awareness (itsetuntemus), self-regulation (itsensä säätely), motivation (motivaatio), empathy (empatia) ja social skills (sosiaaliset taidot).

Pääasia artikkelissa oli osoittaa että ainoastaan älykkyys ja tekninen osaaminen eivät tee johtajasta hyvää. Hyvä johtaja (joka saa tiimin suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla) tarvitsee myös tunneälyä. Tunneälyä voi oppia, mutta sen opiskelu ja itsensä muokkaaminen on hidasta ja vaatii kovaa sitoutumista. Tätä voisi verrata elämäntapa muutoksiin. Jos päätän muokata elämäntapani terveellisemmiksi ei sekään aivan käden käänteessä käy, vaan vaatii aikaa ja päättäväisyyttä.


Hyvää lukemista esimerkiksi lentokentällä boardingia odotellessa ☺️



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti